Zoeken
_MG_5779.JPG

Geluidsscherm A13/A27

       

Langs de A27 bij Meerkerk diende het bestaande ‘Durisol’ scherm van ongeveer 800m lang met 1,70m opgehoogd te worden. Rijkswaterstaat stelde tevens de eis om het oude bovenste element in het opgehoogde scherm weer als bovenste element te willen hebben. In het najaar zijn tijdens nachtelijke verkeersafzettingen alle bovenste elementen tijdelijk gedemonteerd. Hierna zijn er in de bestaande stijlen gaten geboord en getapt om er volgens een nieuwe topstijl op te plaatsen. In de verlengde stijlen zijn nieuwe houtvezelbetonelementen geplaatst van 6x1,7m en als laatst zijn de oude elementen weer op de nieuwe betonelementen geplaatst waardoor het scherm weer een aantal jaar vooruit kan.

 

Langs de A13 bij Pijnacker diende het bestaande gat tussen de Pauwbrug en het in 2000 door Holland Scherm gebouwde geluidsscherm  afgedicht te worden door de plaatsing van een stalen constructie. Dit gat was ontstaan omdat in het verleden het plan er lag om de A13 in de toekomst op te hogen en uit te breiden. Maar doordat onze collega’s de A4 doorgetrokken hebben is dit plan van tafel verdwenen. Door inzet van alle projectbetrokkenen is de opleverdatum uiteindelijk toch gehaald. In de nacht van 5 op 6 december 2015 is de geluidsafdichting langs de A13 geplaatst. De afdichting bestaat uit een stalen kokerligger die is samengesteld uit twee secties. De grootste sectie heeft afmetingen van 36 x 5 x 2,5m en weegt 50 ton. De secties zijn geproduceerd bij zusterbedrijf Volker Staal en Funderingen in Rotterdam en zijn op transport naar

de A13 gegaan om ze vervolgens met behulp van een 400 tons en 500 tons kraan op twee definitieve en twee tijdelijke ondersteuningen te leggen. Nadat de twee secties waren gekoppeld door het aanbrengen van 120 bouten konden de kranen inpakken en zijn de tijdelijke ondersteuningen verwijderd.